Awaryjne wyłączanie iPhone’a. Poradnik iHospital
Marcin Podobiński
Apple Guru. Założyciel iHospital.
Absolutny fan designu i możliwości,
jakie dają urządzenia Apple.
Choć smartfony z serii iPhone odznaczają się wyjątkową stabilnością i sprawnością działania, niekiedy można natknąć się na problemy techniczne, spowodowane m.in. błędami aplikacji czy systemu. W takich sytuacjach potrzebne może być awaryjne wyłączenie iPhone’a lub ponowne uruchomienie urządzenia. Dowiedz się, jak wyłączyć iPhone’a awaryjnie, kiedy należy to zrobić i na co zwrócić uwagę.
Jak wyłączyć iPhone’a awaryjnie?
Awaryjne wyłączenie iPhone’a to stosunkowo prosta procedura, którą powinien znać każdy użytkownik smartfona z jabłkiem. Jest to szczególnie przydatna umiejętność wtedy, gdy urządzenie przestaje odpowiadać lub napotyka inne problemy techniczne. Proces ten może wyglądać nieco inaczej w zależności od modelu urządzenia – sprawdź, jak wyłączyć iPhone’a według naszych instrukcji.
Jeśli Twój iPhone nie działa tak, jak oczekujesz, dotknęła go awaria lub zwyczajnie potrzebujesz wsparcia, skorzystaj z poniższych opcji:
Awaryjne wyłączenie iPhone’a z Face ID – iPhone X i nowsze modele (iPhone 11, iPhone 12, iPhone 13, iPhone 14, iPhone 15 wraz z wersjami Pro i Max):
- Naciśnij i przytrzymaj przycisk boczny wraz z jednym z przycisków głośności (jednocześnie).
- Po chwili na ekranie pojawi się menu z opcją wyłączenia, karty medycznej i połączeń alarmowych. Przesuń suwak z napisem „Wyłącz”, by wyłączyć swoje urządzenie.
Awaryjne wyłączenie iPhone’a bez Face ID – iPhone 8 i starsze:
- Naciśnij i przytrzymaj przycisk boczny lub przycisk górny (w zależności od modelu).
- Również w tym przypadku po chwili na ekranie pojawi się specjalne menu. Przesuń suwak „Wyłącz” w celu wyłączenia urządzenia.
Jak widać, cała procedura jest dość prosta i powinna zająć zaledwie chwilę. Jeśli trzymasz przycisk boczny kilka sekund, a menu nadal się nie pojawia, może być potrzebne wymuszenie restartu urządzenia.
Kiedy awaryjne wyłączenie iPhone’a będzie potrzebne?
Oprócz samej wiedzy na temat tego, jak wyłączyć urządzenie, warto także zapoznać się z najczęstszymi sytuacjami, w których takie działanie będzie potrzebne. Najczęściej jest to jeden z poniższych scenariuszy:
- iPhone przestaje reagować na dotyk lub standardowe używanie przycisków;
- aplikacje wielokrotnie się zawieszają lub przestają działać w poprawny sposób;
- system iOS napotyka błędy takie jak zawieszanie się czy zauważalne spowolnienie działania;
- iPhone został uszkodzony i ekran lub inne komponenty nie działają – w takiej sytuacji szybkie działanie może być bardzo przydatne w kontekście uniknięcia dalszych uszkodzeń.
Jak wymusić ponowne uruchomienie iPhone’a?
Ponowne uruchomienie iPhone’a to działanie, które może okazać się nieocenioną pomocą w razie różnych problemów technicznych. Co ważne, w przeciwieństwie do standardowego wyłączania urządzenia, jest to czynność, którą można wykonać nawet wtedy, gdy system całkowicie nie odpowiada na działania użytkownika.
Również w tym przypadku proces nieco się różni w zależności od modelu. W nowszych sprzętach schemat działania jest podobny: naciśnij kolejno przyciski głośności, szybko puść przycisk, a następnie przytrzymaj przycisk boczny. Zanim jednak dowiesz się, jak wyłączyć urządzenie razem z ponownym uruchomieniem, warto przyjrzeć się temu procesowi nieco bliżej.
Jakie efekty daje ponowne uruchomienie iPhone’a?
Restart urządzenia to czynność, która może rozwiązać zaskakująco dużą liczbę problemów technicznych. Warto zaznaczyć, że w tym momencie sprzęt ma okazję w pełni wyczyścić pamięć RAM i pamięć podręczną, co pozwala pozbyć się różnych usterek związanych z oprogramowaniem. W efekcie można liczyć m.in. na wyeliminowanie problemów takich jak zawieszanie się poszczególnych aplikacji czy całego systemu operacyjnego. Dodatkowo restart może skutkować zwiększeniem ogólnej wydajności iPhone’a.
W niektórych sytuacjach ponowne uruchomienie może być wymagane także po aktualizacji systemu do nowszej wersji. Jest to niezbędne, by wszystkie zmiany mogły zostać zaaplikowane w poprawny sposób. W standardowych warunkach system iOS zajmuje się tym automatycznie, jednak niekiedy potrzebne będzie wymuszenie restartu.
Na co uważać podczas ponownego uruchomienia?
Choć ponowne uruchomienie to zazwyczaj bezpieczna procedura, która nie generuje dodatkowego ryzyka dla urządzenia, zawsze warto mieć na uwadze kilka kwestii pozwalających na uniknięcie dalszych problemów. Przede wszystkim upewnij się, że dysponujesz kopią zapasową danych – w bardzo rzadkich sytuacjach restart może wiązać się ze zmianą niektórych ustawień. System iOS pozwala na aktualizację wykonywania kopii zapasowych, dzięki czemu możesz zawsze liczyć na dostęp do backupów w usłudze iCloud.
Jak zrestartować iPhone’a X, 11, 12, 13, 14 i 15?
W kilku ostatnich wersjach smartfonów iPhone – a dokładniej w każdym modelu, który obsługuje Face ID – proces wykonywania restartu przebiega tak samo. Poniższe instrukcje zadziałają w przypadku każdego z poniższych urządzeń:
- iPhone X, XR, XS i XS Max;
- iPhone 11, 11 Pro i 11 Pro Max;
- iPhone 12, 12 mini, 12 Pro i 12 Pro Max;
- iPhone 13, 13 mini, 13 Pro i 13 Pro Max;
- iPhone 14, 14 Plus, 14 Pro i 14 Pro Max;
- iPhone 15, 15 Plus, 15 Pro i 15 Pro Max.
Kolejne modele prawdopodobnie również będą korzystały z tej samej metody. Jeśli jesteś posiadaczem jednego z powyższych urządzeń, restart iPhone’a przebiega następująco:
- Naciśnij i szybko puść przycisk zwiększania głośności.
- Naciśnij i szybko puść przycisk zmniejszania głośności.
- Następnie przytrzymaj przycisk boczny, aż do momentu, gdy na ekranie pojawi się logo Apple. Pamiętaj, by nie puszczać przycisku przed zobaczeniem logo!
Jeśli Twój iPhone nie chce uruchomić się ponownie lub nadal wykazuje problemy z działaniem, potrzebne może być skorzystanie ze wsparcia serwisowego. W takich sytuacjach zapraszamy do wizyty w iHospital – nasi eksperci pomogą Ci sprawnie i skutecznie poradzić sobie z różnymi usterkami sprzętów Apple.
Restart starszych modeli iPhone’a (bez Face ID) i iPhone’a SE
W przypadku starszych modeli (np. iPhone 6, iPhone 7 czy iPhone 8) restart wygląda nieco inaczej. Co ważne, wymuszenie ponownego uruchomienia iPhone’a SE 2. i 3. generacji przebiega tak samo, jak przy starszych smartfonach Apple. Aby zrestartować telefon, wykonaj poniższe kroki:
- Przytrzymaj przycisk boczny lub górny (przycisk Power) wraz z przyciskiem Home.
- Poczekaj, aż na ekranie pojawi się logo Apple.
- Gdy na wyświetlaczu urządzenia widoczne jest już logo Apple, szybko puść przycisk Power i Home. W tym momencie iPhone zostanie uruchomiony ponownie.
Dlaczego procedura restartu różni się w zależności od modelu?
Już od kilku wersji iPhone’a przy restarcie stosuje się standardową instrukcję „naciśnij przycisk zwiększania głośności, następnie przycisk zmniejszania głośności, a potem – przytrzymaj przycisk boczny”. W przypadku starszych modeli, a także odświeżonych wariantów iPhone’a SE, proces ten wygląda nieco inaczej. Różnice w tym zakresie wynikają m.in. ze zmian w sposobie odblokowywania urządzeń – podczas gdy nowsze sprzęty obsługują Face ID, w starszych modelach użytkownicy mają do dyspozycji jedynie Touch ID. Za tą zmianą idzie także dostosowanie działania przycisków bocznych, co dodatkowo wpływa na konieczność dopasowania procesu restartu. Podczas użytkowania telefonu warto mieć na uwadze, jak wygląda procedura właściwa dla danego modelu – restart to czynność, która pozwoli szybko poradzić sobie z szeregiem różnych problemów technicznych.
Ile trwa restart iPhone’a?
Jak widać, instrukcja restartu jest bardzo podobna we wszystkich modelach iPhone’a – przytrzymaj przycisk włączania w odpowiedniej konfiguracji z innymi przyciskami, a następnie puść go, gdy na ekranie widać logo Apple. Jeśli urządzenie działa poprawnie, cała procedura powinna zająć od 15 do 30 sekund. Jeżeli w Twoim przypadku restart trwa zauważalnie dłużej, może to wskazywać na inne problemy z funkcjonowaniem smartfona.
W serwisie iHospital możesz liczyć na profesjonalne wsparcie przy różnorodnych problemach związanych z urządzeniami Apple. iPhone nie chce się włączyć, nie restartuje się lub działa zbyt powoli? Pomożemy Ci zidentyfikować usterkę, a także usuniemy ją w sposób zgodny z wytycznymi producenta. Stawiając na iHospital, możesz liczyć na rzetelną pomoc w każdej sytuacji. Zapraszamy także do regularnej lektury naszego bloga – z nami dowiesz się więcej o możliwościach swojego urządzenia i sposobach radzenia sobie z najczęstszymi problemami.
Szukaj na blogu
Kategorie
- Aparat iPhone (2)
- Apple (1)
- Bateria i ładowanie iPhone (14)
- Ekran iPhone (7)
- FaceID iPhone (2)
- Głośnik iPhone (2)
- iHospital (5)
- Mikrofon iPhone (2)
- Nowości Apple (5)
- Nowości iPhone (12)
- Nowości MacBook (1)
- Obudowa iPhone (1)
- Porady AirPods (1)
- Porady Apple (7)
- Porady Apple Watch (9)
- Porady iPad (2)
- Porady iPhone (45)
- Porady MacBook (22)
- Porównanie iPhone (9)
- Porównanie Mac (2)
- Problemy z łącznością iPhone (5)
- Promocje (4)
- Usterki iPhone (7)
- Zakup nowego iPhone (17)
- Zalany iPhone (4)
Każdy z nas potrzebuje czasami ręki, która wyciągnęłaby go z kłopotów.
--- Alba de Céspedes
Przyznaj się! Twój Apple to coś więcej niż zwykły sprzęt. To dyskretny towarzysz życia codziennego, pomocnik w pracy, odpowiedzialny organizator, niezmordowany uczestnik imprez, świetny fotograf, niezawodny kompan wyjazdów i przyjacielskich podróży. Nie dość, że świetnie wygląda, to jeszcze dużo potrafi.Można na nim polegać, wolno się nim chwalić, trzeba o niego dbać.